Tampereen firmabiljardiliigan tiedote 1/2020

Tiedotteen julkaisuajankohta: 09.01.2020

Tampereen firmabiljardiliigan sarjakaudella 2019-2020, jonka järjestävät Pispala-Pyynikin Yrittäjät ry. ja sen jäsenyritys Resulttia Solutions, pelihommat ovat edenneet mukavasti. Runkosarjan päättävä kevätkausi alkaa maanantaina 13.01.2020 ja pelattavaa on kolmen sarjakierroksen verran. Liigakausi 2019-2020 ei kuitenkaan pääty vielä tuohon vaan kaikki seitsemän joukkuetta nähdään runkosarjan jälkeisessä kaksiosaisessa finaalitapahtumassa.

Erittäin tasaväkinen runkosarjakausi miltei puolivälissä

Yhdeksäs kausi Tampereen firmabiljardiliigassa on alkanut tasaväkisissä merkeissä. Syyskaudella joukkueet pelasivat 3-4 runkosarjaottelua per joukkue. Kaikki kolme otteluaan voittanut TKS 1 johtaa mestaruussarjaa. Kaksi seuraavaa joukkuetta, OLE United ja SBVK, ovat sitä kolme pistettä perässä voitettuaan kaksi kolmesta sarjaottelustaan. Syyskauden jälkeen nelospaikasta ja viimeisestä semifinaalipaikasta pitää kiinni Nyssetiimi.

Mestaruussarjan runkosarjan viidentenä joulutaukoa viettämään lähti tulokasjoukkue Wisepool. Sarjan tasaisuudesta kertoo paljon se, että vielä viidentenäkin oleva on tasapisteissä sarjassa toisena olevan joukkueen eli OLE Unitedin kanssa. Kuudentena on TKS 2 ja seitsemäntenä Laatumiehet, jotka aloittanevat hurjan loppukirin kevätkaudella.

Kaikki pelatut runkosarjaottelut vaikuttavat rankinglistaan. Henkilökohtaista rankinglistaa johtaa neljä ottelua pelannut ja ne kaikki voittanut Mika Salonen (OLE United). Toista sijaa jakavat ottelun vähemmän pelanneet ja voittaneet Jyri Forsten (TKS 2) ja Miikka Laaksonen (OLE United). Tampereen firmabiljardiliigan 2019-2020 syyskauden otteluita pelasi 37 pelaajaa. Pelaamassa nähtiin runsaasti uusia tuttavuuksia, mutta myös vanhoja.

Kevätkauden runkosarjaottelut sekä liigafinaalit Hervannassa

Tampereen firmabiljardiliigan runkosarjan kevätkausi käynnistyy Ravintola Peyton Placessa maanantaina 13.01.2020 klo 18:00. Pelisysteemi on täsmälleen sama kuin syyskaudella. Lämmittely- eli treeniaika ottelupäivinä alkaa klo 17:30. Jokaista ottelua varten on varattu yksi biljardipöytä, joka on joukkueiden käytettävissä klo 17:30-21:30 välisen ajan.

Viime kauden tapaan runkosarjakauden jälkeen on kaksiosainen liigafinaalitapahtuma. Kaikki finaaliottelut pelataan kolmeen erävoittoon. Saadakseen osallistumisoikeuden loppupeleihin pelaajan on pelattava kauden aikana vähintään yksi (1) runkosarjaottelu.

Ensimmäisenä finaalipäivänä maanantaina 02.03.2020 klo 18:00 alkaen ovat ohjelmassa semifinaalit. Tuolloin toisensa kohtaavat mestaruussarjan runkosarjan voittajajoukkue ja neljänneksi tullut joukkue sekä runkosarjan toisen ja kolmannen sijan napanneet joukkueet. Jumbofinaalien ensimmäisessä osassa puolestaan runkosarjan kuudes ja seitsemäs pelaavat keskinäisen ottelunsa, jonka voittaja jatkaa toiselle finaalipäivälle.

Maanantaina 16.03.2020 klo 18:00 liigafinaalitapahtuman toisessa osassa semifinaalien voittajat pelaavat loppuottelun, jonka voittaja on Tampereen firmabiljardiliigan mestari. Semifinaalien hävinneet osapuolet ovat vastakkain pronssiottelussa. Jälkimmäisen finaalipäivän ohjelmassa on myös jumbofinaalien loppuottelu, jossa jumbofinaalien ykkösvaiheen ottelun voittanut joukkue kohtaa runkosarjassa viidenneksi sijoittuneen.

Toinen liigafinaalipäivä päättää kauden, joten päivän otteluiden jälkeen jaetaan palkinnot. Palkintonsa saavat mestaruussarjan liigafinaalien kolme parasta joukkuetta ja runkosarjan rankinglistan kolme parasta pelaajaa. Lisäksi palkitaan jumbofinaalien voittajajoukkue.

Kevätkauden ottelupäivät ovat ma 13.01., ma 27.01. ja ma 10.02. Mahdollisia ottelusiirtoja varten rästiottelupäivä on ma 17.02. (tilaa kahdelle ottelulle). Siirtolomake ja -ohjeet ovat Tampereen firmabiljardiliigan Internet-sivuilla.

Kaksiosaisen liigafinaalitapahtuman ottelupäivät ovat ma 02.03. ja ma 16.03. Liigafinaalien rästiottelupäivä on ma 11.03. (tilaa kahdelle ottelulle).