Tampereen firmabiljardiliigan tiedote 10/2019

Tiedotteen julkaisuajankohta: 28.10.2019

Tampereen firmabiljardiliigan 9. kausi alkutekijöissään

Tampereen firmabiljardiliigan sarjakausi 2019-2020 alkaa Ravintola Peyton Placessa maanantaina 28.10.2019 pelattavilla runkosarjan avausotteluilla. Nyt yhdeksättä kertaa järjestettävän liigan infotilaisuudessa klo 18:00 katsotaan liigakauteen liittyviä yleisiä asioita ja tehtyjä muutoksia, kerrataan 9-pallon pelisääntöjä tarvittaessa ja esittäydytään lyhyesti. Kun infotilaisuus päättyy, alkavat kauden avausottelut Peyton Placen pöydillä.

Firmabiljardiliigaan osallistuu seitsemän joukkuetta, joten jokaisella joukkueella on kuusi runkosarjaottelua. Alku- eli runkosarja saataneen päätökseensä helmi-maaliskuussa 2020. Tämän jälkeen pelataan kaksiosainen liigafinaalitapahtuma, johon mukaan pääsevät kaikki runkosarjakauden loppuun saakka pelanneet joukkueet. Kahden finaalipäivän otteluissa ratkaistaan liigamestari ja muut mitalistit sekä jumbofinaalien voittajajoukkue.

Liigajärjestäjät Pispala-Pyynikin Yrittäjät ry. ja Resulttia Solutions

Tampereen firmabiljardiliigan järjestävät Pispala-Pyynikin Yrittäjät ry. ja sen jäsenyritys Resulttia Solutions. Kaikki liigaottelut pelataan Ravintola Peyton Placessa maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 18:00 alkaen. Pelipaikka on Hervannassa osoitteessa Teekkarinkatu 17.

Ensin runkosarja, sitten kaksiosainen finaalitapahtuma palkintoineen

Tampereen firmabiljardiliigassa on yksi sarjataso, mestaruussarja. Runkosarjassa, joka jakautuu syys- ja kevätkauteen, joukkueet ovat yhdessä lohkossa ja ne pelaavat kerran toisiaan vastaan. Otteluvoitosta joukkueelle tulee kolme pistettä, tasapelistä yksi ja häviöstä nolla. Joukkue voi luovuttaa yhden ottelun, mutta toinen koko ottelun luovutus tietää sarjasta sulkemista ja kauden päättymistä. Ottelusiirtoja voi tehdä, ja kauden aikana joukkueeseen voi ottaa uusia pelaajia. Pelaaja ei saa vaihtaa joukkuetta kauden aikana.

Runkosarjakauden 2019-2020 jälkeen järjestetään kaksiosainen liigafinaalitapahtuma. Ensimmäisenä finaalipäivänä pelataan semifinaalit, joissa vastakkain ovat mestaruussarjan runkosarjan voittajajoukkue ja neljänneksi sijoittunut joukkue sekä runkosarjassa toiseksi ja kolmanneksi sijoittuneet joukkueet. Jumbofinaalien ensimmäisessä osassa kohtaavat runkosarjan kuudes ja seitsemäs joukkue, joista voittaja etenee toiselle finaalipäivälle.

Liigafinaalitapahtuman toisessa osassa semifinaalien voittajat pelaavat loppuottelussa Tampereen firmabiljardiliigan mestaruudesta. Semifinaalien hävinneet joukkueet kohtaavat pronssiottelun merkeissä. Lisäksi toisena finaalipäivänä jumbofinaalien loppuottelussa jumbofinaalien ensimmäisen vaiheen otteluvoittaja saa vastaansa runkosarjan viidennen. Koko kauden päättävien otteluiden jälkeen palkitaan kauden parhaat joukkueet ja pelaajat.

Ottelupäivinä treeniaika klo 17:30-18:00 ja ottelut klo 18:00 alkaen

Tampereen firmabiljardiliigan runkosarjaottelut pelataan Ravintola Peyton Placessa ja ne alkavat klo 18:00. Puolta tuntia aiemmin (klo 17:30) joukkueet pääsevät treenailemaan.

Jokaiselle liigaottelulle on varattu yksi biljardipöytä. Kullekin joukkueen pelaajalle arvotaan yksi vastustaja, jota vastaan pelaaja pelaa 9-palloa kahteen erävoittoon eli systeemillä paras kolmesta. Ensimmäinen arvottu pelipari pelaa ensin, sitten toinen pelipari ja lopulta kolmas. Kaikki peliparit pelaavat samalla pöydällä. Pöytä on varattu joukkueille klo 17:30-21:30 väliseksi ajaksi. Ottelu tulee aloittaa klo 18:00. Ellei toisin ole sovittu, yli puoli tuntia myöhästyvän joukkueen katsotaan luovuttaneen koko ottelu vastustajajoukkueelleen.

Jos ottelun päätyttyä jää aikaa, joukkueet voivat jäädä pelailemaan ja verkostoitumaan. Kun pelaaminen pöydällä loppuu tai viimeistään klo 21.30, tulee palauttaa pallot tiskille ja pelivälineet paikoilleen. Kotijoukkue, joka on otteluohjelmassa otteluparin ensin mainittu joukkue, vastaa ottelupöytäkirjan täyttämisestä ja tulosten ilmoittamisesta sähköpostitse.

Syyskauden ottelupäivät ovat ma 28.10., ma 11.11., ma 25.11. ja ke 11.12. Ottelusiirtoja varten rästiottelupäivät ovat ma 18.11. ja ke 18.12. (tilaa kahdelle ottelulle). Ottelusiirtolomake ja -ohjeet ovat liigan nettisivuilla.