Kauden 2018-2019 liigafinaalien tulokset

Tiedotteen julkaisuajankohta: 16.03.2019

Tampereen firmabiljardiliigan semifinaalivaihe 11.02.2019

Kahdeksas Tampereen firmabiljardiliigan kausi toi mukanaan jotain uutta: kaksiosaiset liigafinaalit. Nimittäin sarjakaudella 2018-2019 finaalitapahtuma jaettiin ensi kertaa kahdelle eri päivälle ja kahteen eri osaan. Liigafinaalien ensimmäisessä vaiheessa maanantaina 11.02.2019 Ravintola Peyton Placen pelipöydillä nähtiin mestaruussarjan liigafinaalien semifinaalit ja jumbofinaalien semifinaali. Runkosarjassa viidenneksi sijoittunut SBVK pääsi suoraan jumbofinaalien toiseen vaiheeseen, joten sitä ei semifinaalivaiheessa nähty.

Mestaruussarjan jumbofinaalien semifinaaleissa SBVK sai siis vapaatiketin suoraan jumbofinaalien loppuotteluun. Toisesta loppuottelupaikasta maanantaina 11.02.2019 pelasivat mestaruussarjan runkosarjan kuudes ja seitsemäs joukkue, Megamen-Stonehead ja Laatuhenkilöt. Ilman otteluvoittoja runkosarjakauden pelannut Laatuhenkilöt jäi tälläkin kertaa ilman voittoa, sillä Megamen-Stonehead oli kolmeen erävoittoon pelatuissa peleissä etevämpi ja lunasti 2-1-voitolla itselleen paikan jumbofinaalien loppuotteluun.

Maanantaina 11.02.2019 pelattiin myös pääsystä mestaruussarjan loppuotteluun eli siihen liigamestaruuden tuovaan finaaliin. Runkosarjavoittaja TKS 2 kohtasi runkosarjassa neljänneksi sijoittuneen Nyssetiimin. Joukkueiden välisessä semifinaaliottelussa TKS 2 oli kuskin paikalla, passitti Nyssetiimin pronssiotteluun ja voitti itselleen finaalipaikan. Toinen semifinaaliottelu, jossa vastakkain olivat runkosarjakakkonen OLE United ja -kolmonen TKS 1, päättyi värikkäiden vaiheiden jälkeen TKS 1:n 2-1-voittoon. Tämä tiesi sitä, että TKS 1 eteni finaaliin ja OLE Unitedin matka jatkui pronssiotteluun.

Tampereen firmabiljardiliigan finaalit ja palkitsemiset 04.03.2019

Ravintola Peyton Placeen saapui maanantaina 04.03.2019 kuusi innokasta joukkuetta kannattajineen, koska iltakuudesta eteenpäin pelattiin Tampereen firmabiljardiliigan kauden 2018-2019 liigafinaalien toinen ja samalla viimeinen vaihe. Ohjelmassa olivat mestaruussarjan loppu- ja pronssiottelu sekä jumbofinaalin loppuottelu. Pelitapahtumia seurasivat palkitsemiset, mutta mennäänpä ennen niitä pelipöytien tapahtumiin...

Klikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksi

Jumbofinaalien loppuottelua ja liigafinaalien loppuottelua yhdisti se tosiseikka, että molemmat ottelut päättyivät pelitulokseen 3-0 ja erälukemiin 9-3. Jumbofinaalien voiton vei SBVK, joka joukkueella Jouko Hakkarainen, Olli Halme ja Mika Pitkäranta voitti 3-0 Megamen-Stoneheadin trion Teemu Ovaskainen, Jonne Rajala ja Olli Viitala. Mainittakoon, että viime kaudella SBVK voitti Tampereen firmabiljardiliigan liigamestaruuden. Nytkään SBVK ei jäänyt ilman palkintoa, sillä jumbofinaalien voittajajoukkueelle oli luvassa palkinto.

Tampereen firmabiljardiliigan liigafinaalien pronssiottelussa riittikin jännitystä aina viimeiseen palloon saakka. Nimittäin Nyssetiimin ja OLE Unitedin välisessä mitalitaistossa ratkaisu nähtiin vasta viimeisen raitapallon eli yhdeksikön kohdalla. Pronssiottelun aluksi Tapio Pitkänen vei Nyssetiimin 1-0-johtoon. Eipä aikaakaan, kun Salosten keskinäisessä väännössä OLE Unitedin Mika Salonen voitti erin 3-0 ja tasoitti siten pelivoitot 1-1:een. Kolmannen peliparin kohtaamisen Nyssetiimin ankkuri Ari Terävä käänsi onnetartenkin avustamana edukseen erälukemin 3-2. Näin Nyssetiimi nappasi pronssia ja kaikkien pelaajiensa läsnäollessa OLE United jäi mahdollisimman niukasti neljänneksi.

Jos oli Nyssetiimi kolmas, niin kaksi kirkkainta mitalia menivät tällä kaudella Tampereen Kauppaseura ry:n joukkueille. TKS 2 oli loppuottelussa pysäyttämätön. Syystä tai toisesta ilman henkilökohtaisen rankinglistan voittanutta Jorma Artamaa finaalissa pelannut TKS 1 joutui taipumaan. Miehistöllä Jaakko Kaunisto, Ari Koski ja Ilkka Korhonen TKS 2 hoiti homman lukemin 3-0, voitti Tampereen firmabiljardiliigan ja sai nimensä Asianajotoimisto Klingendahl Oy:n lahjoittamaan komeaan kiertopokaaliin. Finaalivastustaja TKS 1, joka peluutti Jarmo Grönroosia, Kalle Räsästä ja Mika Tolosta, yritti parhaansa ja oli hyvä kakkonen.

Lopuksi palkittiin Pispala-Pyynikin Yrittäjät ry:n ja Resulttia Solutionsin järjestämän Tampereen firmabiljardiliigan kauden 2018-2019 parhaat joukkueet ja pelaajat. Yllätyspalkintojakin oli, sillä kauden 2018-2019 tulokaspelaajana palkittiin Juha-Pekka Orava (TKS 2) ja Rehti pelaaja -palkinto meni Juha Saloselle (Nyssetiimi). Ravintola Peyton Placen peliaikalahjakortteja yllätyksekseen saivat joukkueista SBVK ja Nyssetiimi sekä pelaajista Miika Karilainen (Megamen-Stonehead), Miikka Laaksonen (OLE United), Juha Laukkanen (OLE United), Jarmo Ovaskainen (Megamen-Stonehead), Teemu Ovaskainen (Megamen-Stonehead) ja Jonne Rajala (Megamen-Stonehead).

Pokaalein palkittiin liigamestari TKS 2:n, hopeajoukkue TKS 1:n ja pronssijoukkue Nyssetiimin finaalitapahtumaan maanantaina 04.03.2019 osallistuneet pelaajat. Runkosarjan henkilökohtaiselta rankinglistalta palkittiin rankinglistan voittanut Jorma Artama (TKS 1), toiseksi ottelun vähemmän pelanneena sijoittunut Mika Salonen (OLE United) ja kolmanneksi itsensä pelannut liigamestari Ilkka Korhonen (TKS 2).

Suurkiitokset finaalitapahtumaan ja liigakauteen osallistuneille! Erityiskiitokset ansaitsevat pelipaikka Ravintola Peyton Place, joka on toiminut Tampereen firmabiljardiliigan otteluiden näyttämönä liigan perustamisesta alkaen, sekä upeat palkinnot tälläkin kaudella toimittanut Järvelin Trading Oy.

Kauden 2018-2019 liigafinaalien tulokset

Syksyllä mukaan Tampereen firmabiljardiliigan kauteen 2019-2020

Järjestyksessään jo yhdeksäs Tampereen firmabiljardiliigan sarjakausi alkaa syksyllä 2019. Innokkaimmille tiedoksi, että ilmoittautumisia kauteen 2019-2020 ruvetaan vastaanottamaan jo kevään kuluessa. Kannattaa jo hyvissä ajoin alkaa rakentaa vähintään kolmihenkistä joukkuetta, joka voi muodostua yhden tai useamman tamperelaisyrityksen yrittäjistä ja työntekijöistä.

Pispala-Pyynikin Yrittäjät ry:n ja Resulttia Solutionsin järjestämässä Tampereen firmabiljardiliigassa keskeistä on verkostoituminen ja uusiin ihmisiin tutustuminen. Mukaan voi tulla, vaikka ei olisi koskaan biljardia pelannutkaan, sillä pelitaitoja tai omia pelivälineitä ei tarvita. Liigatoiminta sopii niin naisille kuin miehillekin, joten ei muuta kuin rohkeasti mukaan verkostoitumaan ja hauskaa pitämään.

Lisätietoja liigatoiminnasta ja siihen osallistumisesta antaa liigavastaava Mika Salonen, puh. 045 277 8527.