Tampereen firmabiljardiliigan tiedote 10/2018

Tiedotteen julkaisuajankohta: 08.10.2018

Kohti Tampereen firmabiljardiliigan kahdeksatta sarjakautta

Kahdeksas sarjakausi Tampereen firmabiljardiliigassa käynnistyy maanantaina 15.10.2018, jolloin kauden 2018-2019 avausottelut pelataan Ravintola Peyton Placen biljardipöydillä. Liigainfotilaisuudessa klo 18:00 katsotaan lyhyesti liigakauteen liittyviä yleisiä asioita ja tehtyjä muutoksia, kerrataan 9-pallon pelisääntöjä tarpeen vaatiessa ja esittäydytään pikaisesti. Kauden avausottelut alkavat välittömästi liigainfotilaisuuden päätyttyä.

Firmabiljardiliigaan osallistuu seitsemän joukkuetta, mikä tietää kuutta runkosarjaottelua jokaiselle joukkueelle. Helmi-maaliskuussa 2019, kunhan alku- eli runkosarja on saatu pelattua, pelataan ensi kertaa kaksiosainen liigafinaalitapahtuma, johon mukaan pääsevät kaikki runkosarjakauden loppuun saakka pelanneet joukkueet. Kahden finaalipäivän otteluissa ratkaistaan liigamestari ja muut mitalistit sekä jumbofinaalien voittajajoukkue.

Liigajärjestäjinä Pispala-Pyynikin Yrittäjät ry. ja Resulttia Solutions

Tampereen firmabiljardiliigan järjestävät Pispala-Pyynikin Yrittäjät ry. ja sen jäsenyritys Resulttia Solutions. Kaikki liigaottelut pelataan Ravintola Peyton Placessa maanantaisin ja keskiviikkoisin alkaen klo 18:00. Pelipaikka on Hervannassa osoitteessa Teekkarinkatu 17.

Runkosarjan jälkeen kaksiosainen liigafinaalitapahtuma palkintoineen

Tampereen firmabiljardiliigassa on yksi sarjataso, mestaruussarja. Syys- ja kevätkauteen jakautuvassa runkosarjassa joukkueet ovat yhdessä lohkossa ja ne kohtaavat toisensa kerran. Otteluvoitosta joukkue saa kolme pistettä, tasapelistä yhden ja häviöstä nolla. Joukkue voi luovuttaa yhden ottelunsa, mutta toinen koko ottelun luovutus tietää kauden päättymistä eli sarjasta sulkemista. Otteluita on mahdollista siirtää, ja kauden kuluessa joukkueeseen voi ottaa uusia pelaajia. Pelaaja ei saa vaihtaa joukkuetta kauden aikana.

Kauden 2018-2019 runkosarjan päätyttyä järjestetään kaksiosainen liigafinaalitapahtuma. Ensimmäisenä finaalipäivänä pelataan semifinaalit, joissa vastakkain ovat mestaruussarjan runkosarjan voittajajoukkue ja neljänneksi sijoittunut joukkue sekä runkosarjassa toiseksi ja kolmanneksi sijoittuneet joukkueet. Jumbofinaalien ensimmäisessä osassa kohtaavat runkosarjan kuudes ja seitsemäs joukkue, joista voittaja etenee toiselle finaalipäivälle.

Liigafinaalitapahtuman toisessa osassa semifinaalien voittajat pelaavat Tampereen firmabiljardiliigan mestaruudesta loppuottelussa ja semifinaalien hävinneet joukkueet ovat vastakkain pronssiottelussa. Lisäksi toisena finaalipäivänä jumbofinaalien loppuottelussa jumbofinaalien ensimmäisen vaiheen otteluvoittaja saa vastaansa runkosarjan viidennen. Koko kauden päättävien otteluiden jälkeen palkitaan kauden parhaat joukkueet ja pelaajat.

Peyton Placessa treenimahdollisuus klo 17:30 ja liigaottelut klo 18:00

Tampereen firmabiljardiliigan runkosarjaottelut pelataan Ravintola Peyton Placessa ja ne alkavat klo 18:00. Puolta tuntia aiemmin (klo 17:30) joukkueet pääsevät treenailemaan.

Jokaiselle liigaottelulle on varattu yksi biljardipöytä. Kullekin joukkueen pelaajalle arvotaan yksi vastustaja, jota vastaan pelaaja pelaa 9-palloa kahteen erävoittoon eli systeemillä paras kolmesta. Ensimmäinen arvottu pelipari pelaa ensin, sitten toinen pelipari ja lopulta kolmas. Kaikki peliparit pelaavat samalla pöydällä. Pöytä on varattu joukkueille klo 17:30-21:30 väliseksi ajaksi. Ottelu tulee aloittaa klo 18:00. Ellei toisin ole sovittu, yli puoli tuntia myöhästyvän joukkueen katsotaan luovuttaneen koko ottelu vastustajajoukkueelleen.

Jos ottelun päätyttyä jää aikaa, joukkueet voivat jäädä pelailemaan ja verkostoitumaan. Kun pelaaminen pöydällä loppuu tai viimeistään klo 21.30, tulee palauttaa pallot tiskille ja pelivälineet paikoilleen. Kotijoukkue, joka on otteluohjelmassa otteluparin ensin mainittu joukkue, vastaa ottelupöytäkirjan täyttämisestä ja tulosten ilmoittamisesta sähköpostitse.

Syyskauden ottelupäivät ovat ma 15.10., ma 29.10., ma 12.11., ke 21.11., ke 05.12. ja ma 10.12. Ottelusiirtoja varten rästiottelupäivät ovat ma 19.11. ja ke 19.12. (tilaa 2 ottelulle). Ottelusiirtolomake ja -ohjeet ovat liigan nettisivuilla.