Kauden 2017-2018 liigafinaalien tulokset

Tiedotteen julkaisuajankohta: 17.03.2018

Tampereen firmabiljardiliigan finaalit ja palkitsemiset 05.03.2018

Ravintola Peyton Placeen saapui maanantaina 05.03.2018 seitsemän joukkueellista pelaajia, sillä iltakuudesta eteenpäin oli määrä pelata Tampereen firmabiljardiliigan kauden 2017-2018 liigafinaalit. Paikalle saapui myös runsaasti yleisöä, sillä illan ohjelmassa olivat loppu- ja pronssiottelu, jumbofinaali ja palkitsemiset. Näiden myötä huipentui järjestyksessään jo seitsemäs Tampereen firmabiljardiliigan sarjakausi.

Jo ennen pelitapahtumia huomio kiinnittyi illan himoituimpaan palkintoon: Asianajotoimisto Klingendahl Oy:n lahjoittamaan suurikokoiseen kiertopokaaliin. Siihen vain liigakauden mestarijoukkue saa nimensä. Tampereen firmabiljardiliigan järjestäjät Pispala-Pyynikin Yrittäjät ry. ja Resulttia Solutions palkitsivat kolme parasta joukkuetta ja pelaajaa sekä antoivat useita yllätyspalkintoja. Lisäksi luvassa oli pelipaikka Ravintola Peyton Placen peliaikalahjakortteja. Voitaneen hyvällä syyllä todeta, että palkintopöytä oli tälläkin kertaa koreana.

Konecranes-Agilon ja TKS 2 pronssiottelussa

Liigafinaalien kolmossijan kohtalo ehdittiin ratkaista ennen loppuottelun päättymistä. Pronssiottelussa runkosarjan kolmonen Konecranes-Agilon taisteli vastassaan TKS 2 eli runkosarjan nelonen. Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että TKS 2:n kokoonpanoon oli mitaliottelua varten nimetty sen verran kova kolmikko, että ennakkoon ajateltuna Tampereen Kauppaseura ry:n kakkosjoukkue lähti himmeimmän mitalin jahtiin ennakkosuosikkina. Täytyy kuitenkin muistaa, että pelattiin 9-palloa, missä kaikki on mahdollista ja tuurillakin on aina oma osuutensa.

Klikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksi

Pronssiottelussa Konecranes-Agilonin Jussi Hirvonen, pelaajien rankinglistan kakkonen, onnistui voittamaan TKS 2:n Esko Hakkaraisen 3-1. Viimeistään tämä osoitti sen, että Konecranes-Agilonilla oli sanansa sanottavanaan, vaikka vastassa paljon biljardia pelanneita ja siinä monin mitalein palkittuja kauppaseuralaisia olikin.

TKS 2 kuitenkin tasoitti pelivoitot, kun Ilkka Korhonen näytti pelaamisen mallia Markus Tammiselle ja otti 3-0-voiton. Pronssiottelun lopullinen ratkaisu nähtiin, kun TKS 2:n EM-mitalisti Mika "Lepa" Lehtimäki osoitti taitojen olevan tallella ja peittosi Konecranes-Agilonin Tomi Alangon puhtaasti 3-0. Pronssiottelun pelein 2-1 (erät 7-3) voittanut TKS 2 oli kolmas ja hävinnyt osapuoli Konecranes-Agilon oli neljäs.

Armotonta taistelua liigamestaruudesta

Tampereen firmabiljardiliigan mestaruussarjan loppuottelussa panoksena oli liigakauden 2017-2018 mestaruus. Runkosarjan voittanut SBVK sai vastaansa runkosarjassa toiseksi tulleen TKS 1:n. SBVK:n pelaajat ovat tuttu näky Peyton Placen biljardipöydillä, joten paikalla oli ilahduttavasti paikallisia katsojia sekä tottahan toki myös roppakaupalla firmabiljardiliigaa kauden kuluessa eri joukkueissa pelanneita.

Klikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksi

Loppuottelun alkajaisiksi SBVK:n Olli Halme hoiti malliikkaasti oman osuutensa ja voitti TKS 1:n Mikko Palmrothin 3-1, mutta TKS 1:n Jarmo Grönroos voitti SBVK:n Jouko Hakkaraisen jännittävästi erälukemin 3-2. "Jokke" oli pallon päässä liigamestaruuden ratkaisevasta pelivoitosta. "Jampe" sai kuitenkin päätöserän keltaraitaisen ratkaisupallon eli yhdeksikön pussiin ja tasoitti loppuottelun pelivoitot 1-1:een.

Yleisön jännityksen maksimoimiseksi liigamestaruus ratkesikin vasta viimeisen eli kolmannen peliparin kohtaamisessa. Lopulta SBVK:n Mika Pitkäranta, joka voitti pelaajien henkilökohtaisen rankinglistan, kukisti Kalle Räsäsen 3-1. Näin SBVK vei ottelun nimiinsä 2-1 (8-5) ja voitti Tampereen firmabiljardiliigan liigamestaruuden kaudella 2017-2018!

Mestarijoukkueessa kauden kuluessa pelasivat Jouko Hakkarainen, Olli Halme, Mika Pitkäranta ja Toni Seppälä. Liigamestaruuden lisäksi SBVK voitti mestaruussarjan runkosarjan ja sen pelaajien rankinglistan, joten joukkueen ensimmäinen liigakausi oli todellinen täysosuma.

Jumbofinaali kolmen joukkueen kesken ja sääntöjä muokaten

Ikään kuin bonuksena ja täysin yllättäen liigajärjestäjät päättivät järjestää finaalitapahtuman ohessa lisäkilpailun, jumbofinaalin. Siihen osallistumisoikeuden saivat runkosarjassa seitsemänneksi pelannut TaxiPool, kahdeksanneksi päätynyt Nyssetiimi ja viimeiseksi tullut Laatumiehet. Näistä paras, TaxiPool, pääsi suoraan toiselle kierroksella ja sai vastaansa voittajan ottelusta, jossa kohtasivat Nyssetiimi ja Laatumiehet.

Laatumiehiltä paikalle saapui kolmen sijasta vain yksi pelaaja, joten pelisysteemiä päätettiin hieman muokata. Laatumiesten Juha Latvala pelasi kolme peliä yhdessä ottelussa eli sai vastaansa kaikki kolme vastustajajoukkueen pelaajaa. Myös Nyssetiimillä oli pienoisia vaikeuksia saada paikalle riittävästi edustusoikeutettuja pelaajia, mistä johtuen yksi pelaajista pääsi mukaan, vaikka hän ei ollutkaan kauden aikana pelannut runkosarjaotteluita Nyssetiimin väreissä. Lopulta kenenkään ei tarvinnut tulla turhaan paikalle vaan päästiin pelaamaan oikein kunnolla. Hyvä niin, sillä pelaamaanhan Ravintola Peyton Placeen oli tultu.

Jumbofinaalin avasivat keskinäisellä ottelullaan Nyssetiimi ja Laatumiehet. Ottelun Laatumiehet - itse asiassa Juha Latvala - voitti mahdollisimman niukasti. Nimittäin ensitöikseen Juha Latvala kukisti Ari Terävän 2-1 ja hävisi sen jälkeen Erkka Rajalalle 1-2. Lopuksi Riku Sinkko joutui toteamaan Juhan paremmakseen erien jakautuessa 1-2. Näin Laatumiehet voitti 2-1 (erät 5-4) edeten jumbofinaalin toiselle kierrokselle.

Klikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksi

Jumbofinaalin voittajajoukkueen ratkaisseessa ottelussa avauskierroksen huilannut TaxiPool otti mittaa Laatumiehistä. TaxiPoolin Jarkko Ylä-Häkkisellä oli sen verran kiire, ettei malttanut antaa Laatumiesten Juha Latvalalle erääkään vaan voitti puhtaasti 2-0. Tommi Joutsiniemeä vastaan Latvalalla homma toimi ja hän vei pelin nimiinsä lukemin 2-1, joten tilanne oli tasan 1-1. Kolmannessa ja ratkaisevassa pelissä Juha Latvala kepitti Jarno Vesterisen 2-0, mikä tiesi sitä, että Laatumiehet voitti ottelun 2-1 (4-3) ja sen myötä jumbofinaalin. TaxiPool oli toinen, kun taas Nyssetiimi sijoittui kolmanneksi.

Klikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksi

Palkintoja joukkueille ja pelaajille biljardipöydän täydeltä

Kun myös jumbofinaali saatiin päätökseensä, oli aika jakaa palkinnot. Palkinnot jakoi liigajärjestäjä Mika Salonen, joka hoiti myös valokuvauksen ja kaiken muun liigafinaalitapahtuman järjestelyihin liittyneen. Salonen on liigajärjestäjä Resulttia Solutionsin yrittäjä ja Pispala-Pyynikin Yrittäjät ry:n hallituksen jäsen. Hän on vastannut Tampereen firmabiljardiliigasta koko sen olemassaolon ajan.

Etukäteen jaettaviksi kerrottujen palkintojen lisäksi Mika Salosella oli ilo luovuttaa pelaajille yllätyspalkintoja. Kauden 2017-2018 tulokaspelaajana palkittiin Jouko Hakkarainen (SBVK). Ysikyydittäjä-palkinnon sai tehokkaasti ja taidokkaasti ysejä ratsastellut Tommi Joutsiniemi (TaxiPool). Rehti pelaaja -palkinto meni Jarmo Ovaskaiselle (Megamen-Stonehead). Kauden joukkuepelaajana palkittiin esimerkillisesti joukkueensa asioita hoitanut ja kaikissa otteluissa pelaamassa ollut Jarkko Ylä-Häkkinen (TaxiPool). Palkitut saivat lisäksi Ravintola Peyton Placen peliaikalahjakortteja, joten kiitokset lahjakorteista ja erinomaisesta yhteistyöstä Ravintola Peyton Placelle!

Yllätyspalkintojen lisäksi jaettiin pokaalit kolmen parhaan joukkueen pelaajille. Pokaaleita saivat liigamestari SBVK:n, hopeajoukkue TKS 1:n ja pronssijoukkue TKS 2:n finaalitapahtumaan osallistuneet pelaajat. Liigamestari SBVK:n nimeä kantava laatta kiinnitettiin kiertopokaaliin, minkä lisäksi jumbofinaalivoittaja Laatumiehet palkittiin. Myös mestaruussarjan runkosarjan rankinglistan kolme parasta pelaajaa saivat palkintonsa. Rankinglistan voitti Mika Pitkäranta (SBVK), toiseksi pelasi Jussi Hirvonen (Konecranes-Agilon) ja kolmas oli Ari Koski (TKS 2). Onnittelut kaikille palkituille!

Klikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksi

Suurkiitokset finaalitapahtumaan ja liigakauteen osallistuneille! Erityiskiitokset ansaitsevat pelipaikka Ravintola Peyton Place, joka on toiminut Tampereen firmabiljardiliigan otteluiden näyttämönä liigan perustamisesta alkaen, sekä upeat palkinnot tälläkin kaudella toimittanut Järvelin Trading Oy.

Kauden 2017-2018 liigafinaalien tulokset

Tampereen firmabiljardiliigan kausi 2018-2019 starttaa syksyllä

Järjestyksessään jo kahdeksas Tampereen firmabiljardiliigan sarjakausi alkaa syksyllä 2018. Innokkaimmalle tiedoksi, että ilmoittautumisia kauteen 2018-2019 ruvetaan vastaanottamaan jo kevään kuluessa. Kannattaa jo hyvissä ajoin alkaa rakentaa vähintään kolmihenkistä joukkuetta, joka voi muodostua yhden tai useamman tamperelaisyrityksen yrittäjistä ja työntekijöistä.

Pispala-Pyynikin Yrittäjät ry:n ja Resulttia Solutionsin järjestämässä Tampereen firmabiljardiliigassa keskeistä on verkostoituminen ja uusiin ihmisiin tutustuminen. Mukaan voi tulla, vaikka ei olisi koskaan biljardia pelannutkaan, sillä pelitaitoja tai omia pelivälineitä ei tarvita. Liigatoiminta sopii niin naisille kuin miehillekin, joten ei muuta kuin rohkeasti mukaan verkostoitumaan ja hauskaa pitämään.

Lisätietoja liigatoiminnasta ja siihen osallistumisesta antaa liigavastaava Mika Salonen, puh. 045 277 8527.