Tampereen firmabiljardiliigan tiedote 12/2017

Tiedotteen julkaisuajankohta: 29.12.2017

Tampereen firmabiljardiliigassa joulutauolta kevätkauteen

Tampereen firmabiljardiliigan sarjakausi 2017-2018, jonka järjestävät Pispala-Pyynikin Yrittäjät ry. ja Resulttia Solutions, on pelillisesti puolivälissä. Syyskausi, runkosarjan ensimmäinen puolikas, saatiin valmiiksi joulun alla. Sekä uudet että vanhat joukkueet ovat päässeet hyvin mukaan liigarytmiin. Pelipöydillä on nähty tiukkaa vääntöä, ja tottahan toki pelaamisen lomassa on myös verkostoiduttu aktiivisesti. Sen verran ristiin ovat voitot joukkueilla menneet, että vielä täytyy kevätkauden ottelut pelata ennen kuin saadaan selville kärkinelikko, joka päättää kautensa Tampereen firmabiljardiliigan liigafinaaleissa.

Kevätkauden alkua ei tarvitse odotella pitkään. Kevätkausi alkaa maanantaina 08.01.2018.

Joulutauolla kärkikolmikkona SBVK, OLE United ja TKS 1

Vuoden 2017 viimeisessä liigaottelussa SBVK voitti Konecranes-Agilonin ja siirtyi näin mestaruussarjan sarjataulukon kärkipaikalle kahdellatoista pisteellään. Toisena olevalla OLE Unitedilla ja kolmantena vaanivana TKS 1:llä on pisteitä yhdeksän ja yksi ottelu vähemmän pelattuna. Jo mainittu Konecanes-Agilon on kerännyt viidestä ottelustaan yhdeksän pistettä ja se on sarjataulukossa neljäntenä. Nyssetiimi on viides, Megamen-Stonehead kuudes, yhden ottelun luovuttanut TKS 2 seitsemäs, TaxiPool kahdeksas ja Laatumiehet yhdeksäs. Sekä kärjessä että keskikastissa erot ovat äärimmäisen pieniä.

Jos jo pelattua syyskautta katsotaan tarkemmin, niin esille täytyy nostaa se, että tulokasjoukkue SBVK johtaa sarjaa. Toinen liigadebytantti TaxiPool pääsi otteluvoiton makuun heti avausottelussaan. Uusista joukkueista sarjakakkonen OLE United, joka on yhdistelmä viime kauden joukkueista OLEn Hutikuti ja Risaaset, on sekin aloittanut hyvin. Perinteisesti TKS 1 ja TKS 2 ovat kuitenkin olleet sitä vahvemmilla, mitä pitemmälle kausi on edennyt. Saapa nähdä, sillä kevätkausi tuo varmasti muutoksia sarjasijoituksiin.

Kaikki pelatut runkosarjaottelut vaikuttavat myös pelaajien henkilökohtaiseen rankinglistaan. Pelaajien rankinglistaa johtaa neljä ottelua voittanut ja yhden hävinnyt Jussi Hirvonen (Konecranes-Agilon). Toisena oleva Jouko Hakkarainen (SBVK) on voittanut kaikki kolme otteluaan. Mika Pitkäranta (SBVK) on listalla kolmantena voitettuaan neljästä ottelustaan kolme. Toistaiseksi pelaajia on tällä kaudella ollut yhteensä 43 kpl.

Kevätkauden otteluita Ravintola Peyton Placessa 08.01.2018 alkaen

Tampereen firmabiljardiliigan runkosarjan jälkimmäinen puolisko, kevätkausi, alkaa Ravintola Peyton Placessa maanantaina 08.01.2018 klo 18:00 ja treeniaika puoli tuntia aiemmin. Kevätkaudella pelisysteemi on täysin sama kuin syyskaudella ja kaikilla joukkueilla on 3-4 runkosarjaottelua. Runkosarjakauden päättyessä kaikki joukkueet ovat pelanneet kertaalleen toisiaan vastaan eli kaiken kaikkiaan kahdeksan runkosarjaottelua.

Kevätkauden ottelupäivät ovat ma 08.01., ma 22.01., ke 24.01., ma 05.02., ke 07.02. ja ma 19.02. Ottelusiirtoja varten rästiottelupäivä on ke 21.02. (tilaa kahdelle ottelulle). Ohjeet ja lomake ottelusiirtoihin ovat liigan nettisivuilla.

Tampereen firmabiljardiliigan finaalit ja palkitsemiset 05.03.2018

Liigafinaalitapahtuma Ravintola Peyton Placessa maanantaina 05.03.2018 päättää Tampereen firmabiljardiliigan kauden 2017-2018. Loppuottelussa mestaruudesta pelaavat runkosarjan kaksi parasta joukkuetta. Pronssista mittelevät runkosarjan kolmas ja neljäs. Palkitaan kolme parasta joukkuetta ja runkosarjan rankinglistan kolme parasta pelaajaa.

Saadakseen osallistumisoikeuden loppupeleihin pelaajan on pelattava kauden aikana vähintään yksi (1) runkosarjaottelu sellaisessa joukkueessa, joka pääsee liigafinaaleihin.