Kauden 2016-2017 liigafinaalien tulokset

Tiedotteen julkaisuajankohta: 09.03.2017

Tampereen firmabiljardiliigan kuudennet liigafinaalit 06.03.2017

Jo kuudennen kerran Tampereen firmabiljardiliigan sarjakausi päätettiin Ravintola Peyton Placessa liigafinaali- ja palkitsemistilaisuuteen, kun maanantaina 06.03.2017 päätettiin liigakausi 2016-2017. Tuttuun tapaan liigafinaaleissa ohjelmassa olivat loppu- ja pronssiottelu, joita seurasi kauden parhaiden joukkueiden ja pelaajien palkitseminen. Lisäksi luovutettiin runsaasti erilaisia yllätyspalkintoja ja pelipaikan lahjoittamia peliaikalahjakortteja. Illan himoituin palkinto oli tietysti Asianajotoimisto Klingendahl Oy:n lahjoittama isokokoinen kiertopalkinto, johon liigamestarijoukkue sai nimensä.

Pispala-Pyynikin Yrittäjät ry:n ja Resulttia Solutionsin yhdessä järjestämän Tampereen firmabiljardiliigan pääyhteistyökumppanina kauden 2016-2017 ajan toimi Koskiröntgen & Koskimagneetti. Pitkäaikaisen pääyhteistyökumppanin lisäksi sarjakauden voi jälkeenpäin muistaa toistaiseksi tasaväkisimpinä sarjakautena. Se voidaan muistaa myöskin uusien joukkueiden ja pelaajien vahvana esiinmarssina.

Tätä samaa tarjosi liigafinaali-ilta, sillä etenkin Konecranes-Agilonin ja TKS 2:n välinen loppuottelu tarjosi todellisen jännitysnäytelmän. Pronssiottelussa puolestaan tulokasjoukkue Laatumiehet todisti TKS 1:tä vastaan sen, että hyvällä joukkuehengellä on mahdollista päästä tässä sarjassa pitkälle, vaikka liigakokemusta ei olisikaan.

Tampereen firmabiljardiliigan mestaruuskamppailu täynnä jännitystä

Iltakuudelta maanantaina 06.03.2017 laitettiin finaalipelit käyntiin. Sitä ennen liigavastaava ja loppuottelun tuomaroinut Mika Salonen kertoi illan sisällöstä sekä toivotti pelaajat ja yleisön edustajat tervetulleiksi. Pelattiin siis loppu- ja pronssiottelu, joiden päätyttyä tiedettäisiin liigakauden neljä parasta joukkuetta ja niiden keskinäinen paremmuusjärjestys. Tapahtumaa valokuvaamassa ja sillä tavalla jälkipolville ikuistamassa oli innokas biljardimies Petri Mäkelä, joten hänen otoksiaan on nähtävillä tämän kilpailuraportin lomassa ja Pispala-Pyynikin Yrittäjien Facebook-sivuilla.

Liigamestaruudesta pelasi mestaruussarjan runkosarjan voittanut Konecranes-Agilon, joka saapui pelipaikalle komeisiin edustuspaitoihin sonnustautuneena. Vastaan asettui Tampereen Kauppaseura ry:n herrasmiehistä muodostettu TKS 2, joka oli sijoittunut toiseksi runkosarjassa. Kauppaseuran porukat ovat totutusti olleet vahvoilla liigamestaruudesta pelattaessa, joten pitkälti juuri kokemuksensa turvin TKS 2 lähti loppuotteluun hienoisena ennakkosuosikkina.

Tällä kertaa kaikki ottelut pelattiin kolmimiehisillä joukkueilla siten, että kaikki pelit vedettiin kolmeen erävoittoon eli systeemillä paras viidestä. Kauan ei ehtinyt loppuottelu vanheta, kun kävi selväksi, ettei Konecranes-Agilon aikonut antaa mitään ilmaiseksi. Sitä edustanut Tomi Alanko ja TKS 2:n ensimmäiseksi pelaajaksi arvottu Kalle Räsänen etenivät muutaman nopeahkon erän ja ysikyyditysten myötä kontraan, tasatilanteeseen 2-2. Päätöserä näytti jo kääntyvän Kalle Räsäsen eduksi, mutta raitapallo, keltavalkoinen yhdeksikkö, jäi kuin jäikin aivan kulmapussin suulle. Siitä Tomi Alanko ei enää erehtynyt vaan voitti 3-2 ja siirsi joukkueensa Konecranes-Agilonin mukavaan 1-0-johtoasemaan. Kalle hävisi nyt niukasti, mutta hän pelasi loistavan kauden ja sijoittui pelaajien henkilökohtaisella rankinglistalla kolmanneksi.

Ei muuta kuin toinen pari pelipöydälle ja tositoimiin. Konecranes-Agilonin johtoa kiinni kuromaan asteli TKS 2:n Jarmo Grönroos, jolta kokemusta löytyy 9-pallon lisäksi ainakin kaisasta ja snookerista. Runkosarjavoittajilta arpa heitti pelivuoroon Markus Tammisen, joka oli pelannut erittäin vahvan kevätkauden ja päässyt oikein kunnon voittoputkeen. Tämän voittoputken yrittivät katkaista TKS 2 ja Jarmo Grönroos. Tasaisissa merkeissä kuitenkin edettiin. Markus oli jo lähellä voittaa 3-1 ja ratkaista liigamestaruuden joukkueelleen, mutta tälläkin kertaa ratkaisu meni kontraerään asti, sillä tulostaululle saatiin lukemat 2-2. Mitä pitemmälle homma eteni, sitä enemmän vaakakupissa painoi kokemus. Tässä tapauksessa kokemusta edusti Jarmo, mutta Markus sai pistettyä vastustajansa todella ahtaalle ja teki miehen työn. Pitkään ja pariin eri otteeseen viimeisen erän kahdeksikkoa sihtailtuaan ja tähtäiltyään Jarmo tempaisi kasin hallitusti kulmaan, jätti nätisti ysille ja löi... Kuinka ollakaan, ohi meni. Markus oli jälleen mukana pelissä ja kiinni sen voitossa, mutta Jarmo vei trillerin 3-2 ja tasoitti pelit 1-1:een.

Samaan aikaan loppuottelun kanssa oli naapuripöydällä käynnissä pronssiottelu. Siinä mestaruussarjan runkosarjakolmonen TKS 1 ja runkosarjanelonen Laatumiehet pelasivat himmeimmistä mitaleista. Kuten tuli jo todettua, Laatumiehet pelasi nyt ensimmäistä liigakauttaan. TKS 1:ltä liigakausia löytyy jo useita ja menestystäkin on tullut.

TKS 1:n miehistöstä Petri Autio arvottiin Laatumiesten Juha Latvalaa vastaan. Latvala, joka pitkään johti pelaajien rankinglistaa, otti numeroiden valossa selvän 3-0-voiton. TKS 1:n Ari Perä-Rouhu, rankinglistan kakkonen, sai vastaansa Laatumiesten Jarkko Hernesahon. Yhden aloitusysin siivittämänä Ari Perä-Rouhu vei pelin nimiinsä erälukemin 3-1. Näin loppuottelu oli pelivoittojen osalta tasan ja ratkaisu siirtyi kolmannen peliparin kohtaamiseen. Ari Kosken ja Kalle Pesosen mittelössä Kallella oli omat paikkansa, mutta hänen ja muiden Laatumiesten pelaajien harmiksi kaikki kolme erää menivät vastustajalle, joten Ari Koski voitti 3-0. Kaimansa tavoin tämäkin Ari sinetöi yhden erävoiton jo aloituslyönnillään. Kosken Arin voitettua TKS 1 sijottui kolmanneksi ja loppuun asti taistellut Laatumiehet laadukkaasti neljänneksi.

Pronssiottelun jo päätyttyä loputkin pelaajien ja yleisön katseet kääntyivät kohti Ravintola Peyton Placen viitospöytää, jossa ratkaistiin Tampereen firmabiljardiliigan kauden 2016-2017 liigamestari. Pelivoitot olivat tasan 1-1. Kolmas peli oli alkamassa.

Loppuottelun viimeisessä ja ratkaisevassa pelissä kohtasivat Konecranes-Agilonin Jussi Hirvonen, joka voitti tällä kaudella pelaajien rankinglistan, ja TKS 2:n taidokas Mika Tolonen. Ennakkoon ajateltuna vastakkain oli melko tasainen kaksikko, joten ei olisi ollut mikään ihme, jos tässäkin oltaisiin edetty 2-2:een ja nähty ratkaisu vasta kontrassa. Näin ei kuitenkaan käynyt. Vaikutti siltä, että Mika Tolonen pääsi hieman paremmin pelaamaan ns. omaa peliään, kun taas Jussi Hirvonen ei päässyt näyttämään parasta osaamistaan. Tällaisen vaikutelman vahvisti tulostaulu, joka kertoi Mikan johtavan 2-1. Hän oli siis yhden vaivaisen erävoiton päässä voitosta. TKS 2 oli tasan yhtä kaukana liigamestaruudesta. Tolonen tiesi tilanteen tasan tarkasti. Se näkyi jokaisesta liikkeestä ja keskittyneisyydestä. Sen verran taitava pelaaja oli vastassa, ettei ollut varaa turhiin virheisiin. Niinpä Mika Tolonen löi ratkaisevat pallot varmasti pussiin, voitti 3-1 ja päätti finaalin TKS 2:n liigamestaruuteen. Onnittelut!

Liigamestaruuden ratkettua jaettiin palkinnot. Kauden 2016-2017 tuloskaspelaajina palkittiin Juha Latvala (Laatumiehet) ja Miikka Laaksonen (OLEn Hutikuti). Tulokasjoukkueen palkinnon sai Laatumiehet. Rehti pelaaja -palkinnon vastaanotti Juha Laukkanen (OLEn Hutikuti). Kauden joukkuepelaajana palkittiin Jussi Hirvonen (Konecranes-Agilon), joka pelasi upean kauden ja oli hienosti mukana toiminnassa. Lisäksi liigajärjestäjät palkitsivat kannustuspalkinnoin eli Ravintola Peyton Placen peliaikalahjakortein Jari Lähteen (Oscar Software), Sajida Pellonperän (OLEn Hutikuti), Jonne Rajalan (Megamen-Stonehead) ja Markus Tammisen (Konecranes-Agilon). Peliaikalajakortit menivät myös liigafinaalien neljälle parhaalle joukkueelle, mistä kiitokset Ravintola Peyton Placelle.

Näiden yllätys- ja kannustuspalkintojen lisäksi jaettiin pokaalit kolmen parhaan joukkueen pelaajille. Pokaalin mieheen saivat liigamestari TKS 2:n, hopeajoukkue Konecranes-Agilonin ja pronssijoukkue TKS 1:n pelaajat. Liigamestari TKS 2 sai nimensä kiertopokaaliin, joka jälleen kerran matkasi vuodeksi Tampereen Kauppaseura ry:n tiloihin. Mestaruussarjan runkosarjan rankinglistan kolme parasta pelaajaa palkittiin luonnollisesti myös. Rankinglistan voitti Jussi Hirvonen (Konecranes-Agilon), toiseksi pelasi Ari Perä-Rouhu (TKS 1) ja kolmanneksi ylsi Kalle Räsänen (TKS 2).

Klikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksiKlikkaa suuremmaksi

Onnittelut palkituille! Paljon kiitoksia finaalitapahtuman pelaajille, valokuvaajalle ja yleisölle sekä kaikille liigakauden joukkueille ja pelaajille! Kiitokset ansaitsevat myös pelipaikka Ravintola Peyton Place ja liigakauden 2016-2017 pääyhteistyökumppani Koskiröntgen & Koskimagneetti, joka palvelee Koskikeskuksessa röntgen-, magneetti- tai ultraäänitutkimusta tarvittaessa.

Kauden 2016-2017 liigafinaalien tulokset
Valokuvia kauden 2016-2017 liigafinaalitapahtumasta

Tampereen firmabiljardiliigan sarjakausi 2017-2018 alkaa syksyllä

Järjestyksessään jo seitsemän liigakausi Tampereen firmabiljardiliigassa pyörähtää käyntiin syksyllä 2017. Ilmoittautumisia kauteen 2017-2018 aletaan vastaanottaa jo kevään aikana. Kannattaa jo alkaa rakentaa vähintään kolmihenkistä joukkuetta, joka voi muodostua yhden tai useamman tamperelaisyrityksen yrittäjistä ja työntekijöistä.

Tampereen firmabiljardiliigassa keskeistä on verkostoituminen ja uusiin ihmisiin tutustuminen. Mukaan voi tulla, vaikka ei olisi koskaan biljardia pelannutkaan, sillä pelitaitoja tai omia pelivälineitä ei tarvita. Liigatoiminta sopii niin naisille kuin miehillekin, joten ei muuta kuin rohkeasti mukaan verkostoitumaan ja hauskaa pitämään.

Lisätietoja liigatoiminnasta ja siihen mukaan tulemisesta antaa liigavastaava Mika Salonen, puh. 045 277 8527.